tisdag, augusti 07, 2012

Första middagen

 Första middagen från Middagsfrid var fantastisk god. Massa hackande - det gillar jag. Vi ger denna rätt tummen upp.

Sambon säger så här:
"Jag är inte mycket för vegitarisk mat, därför var jag skeptisk när Mi sa att vi ska laga en vegitarisk rätt idag. Mat för mig är när kött eller fisk är med i rätten på något vis. Blev dock väldigt positivt överraskad, så är du liksom jag en kött- och fiskälskare, kan jag trots det varmt rekommendera denna rätt"

Ostgratinerade rödbetor med morotsquinoa


Ingredienser
3 msk olivolja
1 påse rödbetor, 500 g
2 palsternackor
1 rödlök, ca 100 g
2 morötter, ca 200 g
1 påse quinoa, 3 dl
1 msk buljongpulver (alt. 1 tärning)
125 g mozzarella
½ påse riven västerbottensost, 75 g
1 dl crème fraiche
1 pkt prosciutto, 70 g
½ tråg machésallad, 35 g
1 gul paprika


OBS! Denna rätt baseras på en vegetarisk rätt. Prosciutton används som smaksättning men det går lika bra
att äta rätten helt vegetarisk.
1. Sätt ugnen på 200º. Smörj en ugnsform med 1 msk olivolja.

2. Skala och skär 1 påse rödbetor (500 g) i 1 cm stora tärningar. Lägg rödbetorna i ugnsformen och
ringla över 1 msk olivolja. Stek i mitten av ugnen i ca 5 min. Skala och skär 2 palsternackor i
1 cm stora tärningar. Ta ut formen och lägg på palsternackorna. Stek i mitten av ugnen ytterligare 15
min.

3. Hacka 1 rödlök (ca 100 g). Skala och grovriv 2 morötter (ca 200 g).

4. Skölj 1 påse quinoa (3 dl). Blanda quinoan med 6 dl vatten, 1 msk buljongpulver (alt. 1 tärning),
1 msk olivolja och 2 krm salt i en kastrull. Koka under lock på svag värme i 15-20 min. Vänd ner
rödlöken och morötterna när 10 min återstår av koktiden.

5. Skär 125 g mozzarella i 1 cm stora tärningar och blanda med ½ påse riven västerbottensost (75 g)
och 1 dl crème fraiche i en liten skål. Ta ut rödbetorna ur ugnen. Höj ugnsvärmen till 225º grill. Fördela
oströran och 1 pkt prosciutto (70 g) över rödbetorna och gratinera i ugnen i 10 min.

6. Skölj ½ tråg machésallad (35 g). Tärna 1 gul paprika. Blanda salladen och paprikan med morots-
quinoan.

7. Servera de gratinerade rödbetorna med morotsquinoan.

Är du intresserad av att testa en matkasse? Middagsfrid berättar varför man ska välja just dem här.





Inga kommentarer: