fredag, augusti 10, 2012

Nöjda - tredje gången gillt

Mums. Jag ville bara ha mer. Hyfsat enkelt att tillaga, vi följde receptet nästan in i minsta detalj. Dock behövde vi ha kalkonen i ugnen i 10 min mer än vad det stod, så att den blev genomstekt utan att vara torr. Kommer definitivt att laga rucolakrämen igen.
Riv gärna på massor med parmesanost innan servering.
Sambon tycker"Kalkon stod det på menyn, tillagningen i sig var ganska enkel. Det jag framför allt gillade, är att man lägger grönsakerna med kalkonen i ugnen och låter dem "ligga till sig". Denna rätt serverades med pasta, men kan i mitt tycka även ätas med exempelvis potatis. I övrigt var det, precis som tidigare rätter, riktigt bra råvaror. Middagsfrid imponerar!"


Pasta med rucolakräm och kalkon

Ingredienser:
2 msk smör
ca 600 g kalkonfilé
1 rödlök, ca 100 g
250 g broccoli
1 röd paprika
1 dl + 1½ msk olivolja
1 tråg rucola, 70 g
½ påse västerbottensost, 75 g
½ påse pumpakärnor, 50 g
1 vitlöksklyfta
4 portioner valfri pasta
½ ask gula körsbärstomater, 125 g


1. Sätt ugnen på 225°. Smörj en djup ugnsplåt med 1 msk smör.

2. Krydda ca 600 g kalkonfilé med ½ tsk salt och 2 krm svartpeppar. Smält 1 msk smör i en stekpanna
och bryn kalkonen runtom på hög värme i 3 min. Lägg kalkonen på plåten. Stek högt upp i ugnen i 5
min.

3. Skär 1 rödlök (ca 100 g) i 1 cm breda klyftor. Ansa och skär 250 g broccoli i 1 cm tunna skivor (de
ska se ut som träd). Skär 1 röd paprika i 2 cm stora tärningar. Ta ut plåten och fördela grönsakerna
runtom kalkonen. Ringla över 1½ msk olivolja, ½ tsk salt och 1 krm svartpeppar och stek mitt i
ugnen i ytterligare 15 min.

4. Koka upp 2½ liter vatten med 1 msk salt i en stor kastrull (till pastan).
5. Rucolakräm: Skölj 1 tråg rucola (70 g). Mixa ½ påse riven västerbottensost (75 g), hälften av rucolan,
1 dl olivolja, ½ påse pumpakärnor (50 g), 1 pressad vitlöksklyfta, 2 krm salt och 1 krm svartpeppar
med en stavmixer i en mixerbunke.

6. Koka valfri pasta (gärna bandpasta) till 4 personer.

7. Halvera ½ ask gula körsbärstomater (125 g). Skär kalkonen i tunna skivor. Blanda pastan med
rucolakrämen, de ugnsstekta grönsakerna, resten av rucolan och körsbärstomaterna. Servera med
kalkonen.



2 kommentarer:

Anonym sa...

Ser fantastiskt ut. Lagar ni mat ihop eller du gör allt själv?

Unknown sa...

Vi lagar nästan allting ihop. Delad glädje är dubbelglädje :)