torsdag, augusti 09, 2012

Rediga köttbullar

 Idag bjöds de på köttbullar till vår vän Harald och alla gillade resultatet av de riktigt matiga köttbullarna. Värt att testa är den här såsen utan grädde eller andra mejeriprodukter.

Sambon säger själv så här
"Jag tog på mig att göra köttbullarna till denna rätt, blev väl ganska förvånad när jag läste att man skulle ha senap i. Men detta tillförde en extra dimension till maten, dem smakade riktigt bra, så är du trött på köttbullar - kasta i lite dijonsenap. Annars gillade jag såsen, som är något annat än vanlig brunsås och kan vara ett alternativ till andra rätter som äts med potatis"
Köttbullar med potatis och gurksallad

Ingredienser:
2½ msk smör
2 rödlökar, ca 200 g
1 msk timjan
½ msk dijonsenap
3 krm vitpeppar
½ dl ströbröd
500 g blandfärs
1 kg potatis
1 morot, ca 100 g
½ msk tomatpuré
1 msk maizena
½ msk buljongpulver (alt. ½ tärning)
1 tsk kinesisk soja
½ tråg machésallad, 35 g
1 gurka
½ msk olivolja
2 tsk vitvinsvinäger


1. Sätt ugnen på 225°. Smörj en ugnsform med ½ msk smör.

2. Finhacka 2 rödlökar (ca 200 g). Lägg hälften av rödlöken i en kastrull och resten av rödlöken i en
stor bunke. Tillsätt 1 msk timjan, ½ msk dijonsenap, 1 tsk salt, 2 krm vitpeppar, ½ dl ströbröd
och ½ dl vatten i bunken med rödlök. Blanda ner 500 g blandfärs. Forma färssmeten till 25-30
bollar och lägg i formen. Stek högt upp i ugnen i ca 20 min.

3. Koka 1 kg potatis.

4. Sås: Skala och skär 1 morot (ca 100 g) i 1 cm stora tärningar. Tillsätt moroten, ½ msk tomatpuré
och 2 msk smör i kastrullen med rödlök. Fräs på medelvärme i ca 3 min. Rör ner 1 msk maizena,
½ msk buljongpulver (alt. ½ tärning), 3 dl vatten, 1 tsk kinesisk soja och 1 krm vitpeppar i
kastrullen. Puttra på låg värme under lock i 10 min.
Foto: Mi Andersson

5. Sallad: Skölj ½ tråg machésallad (35 g). Hyvla 1 gurka och lägg i en skål. Blanda ner maché-
salladen i skålen och tillsätt ½ msk olivolja, 2 tsk vitvinsvinäger, 2 krm salt och 1½ krm svartpeppar.

6. Häll såsen i en mixerbunke och mixa den slät med en stavmixer.

7. Servera köttbullarna med den kokta potatisen, såsen och gurksalladen.







Inga kommentarer: